Thursday, September 29, 2005

Out-Hamlet Hamlet in morbidness of mood

...

Kau pernah tak terfikir pasal mati semasa memandu laju? Aku?

SELALU.

Aku terasa khayal bila lampu dari kenderaan di hadapan menyilaukan mata. Dan memandu pula di jalan yang tidak rata dan sempit. Ditambah pula bila dikejar dari belakang. Oleh kereta yang sama gilanya. Laju. Masing-masing mahu menipu maut.

Bangsar. Mahameru. Jalan Kuching. Selayang. Bukit Rimba Templer. Rawang. Bandar Tasik Puteri.

Fuh!! Aku tak tahu pula memandu laju boleh menyebabkan ketagihan.

Bukan. Bukan mahu berlumba. Kereta kecil sajalah, beb!!

Kadang-kadang perasaan ingin tahu meluap-luap. Ingin tahu apa akan jadi kalau aku tiba-tiba bertembung dengan kenderaan dari hadapan. Atau tayar tiba-tiba meletup dan aku gagal mengawal kereta.

Kalau nasib baik, kau boleh baca ceritanya keesokkan hari di muka hadapan. Kalau tidak, mungkin di muka dua atau tiga. Atau mungkin tidak dilapor langsung. Kerana tidak ada nilainya. Mati seperti katak. Atau lipas.

Sapu saja bangkainya. Ke longkang. Tidak perlu bertalkin. Menangis. Menyiram air mawar dan bunga rampai.

Katak. Lipas. Mati. Mampus!

** ** **

"Hah! Sah orang sebelah bilik kita tu awek. Tu kereta dia."

"Oit! Tu kereta aku la."

3 comments:

sinaganaga said...

Sorry. Aku ingat kereta awek. Ha ha.

Anonymous said...

'its about 'speed' thing. u'll never know' - kata2 yg tersemat pada helmet matrempit..

Anonymous said...

saya
juga
suka
bawa
kereta
laju-laju

tapi
masih
tiada
kereta
sendiri

???