Monday, September 12, 2005

"Aku" inikah yang kau mahukan?

...

Aku tetap aku. A-K-U.

Bukan! Ini bukan kisah ego. Bukan juga kisah bayangan yang melompat keluar dari cermin.

Ada orang pernah cakap, man is like a rubber band. Agaknya, kalau ditarik dan dilepaskan, ia melibas kuat. Sakit, beb! Betul, wa tak tipu! Tapi kalau selalu sangat ditarik, ia boleh hilang keanjalannya. Kendur.

Ha ha! Aku tau kau ketawa suka bila aku cakap pasal yang kendur-kendur. Apa yang tegang tu, dude?! Kau mengekek ketawa lagi. Menutup mulutmu. Menahan gelak yang hampir tersembur lagi. Muka merah menahan malu. Takut dituduh tidak siuman.

Atau mungkin tekak kau tiba-tiba terasa mual. Mahu muntah? Barangkali.

Hei! Ini cerita akulah. A-K-U.

Aku yang ini bukannya imej lelaki yang kau mahu lihat. Bukan! Bukan! Bukan! Bukan lelaki yang berjiwa muluk, berhati tulus, berkulit mulus. Aku adalah aku. A-K-U.

Berapa kali kau nak aku terangkan?! Aku bukan sang lelaki yang terbentuk dari tanah liat yang kau boleh uli sesuka hati. Bukan juga bayang lelaki yang kau renung di dalam mangkuk di rumah tok bomoh.

Bukan!

Bukan juga lelaki yang kau semua sorakkan bila ternampak di dada akhbar atau di kaca TV.

Hah! Bukan! Bukan! Bukan!

Kau bercinta dengan siapa sebenarnya? Dengan aku atau imej yang kau cipta yang kononnya itulah A-K-U?

Kenapa susah benar kau mahu percaya, yang aku ini bukannya A-K-U yang kau selalu baca di sini. Bukan!

Lompat
>> Salahkah aku mencintai KAU?

2 comments:

Anonymous said...

X paham AKU... Abis sapa A-K-U tuh? Spiderman? Kluang Man? atau George Bush???...

Anonymous said...

apasal ni..
konflik jiwa ke konflik identiti yek?