Tuesday, July 01, 2008

kita

...

Aku lemah bila perempuan aku tanya, "Tak nak cuci pinggan?"

Jawapannya bukan semudah "ya" atau "tidak".

Kerana jika ia ayat permintaan, seharusnya ia berbunyi lebih lembut, "Tak mahu tolong cuci pinggan?" (atau seumpamanya). Atau jika ia adalah ayat arahan, sepatutnya ia lebih ringkas (dan tegas), "Cuci pinggan!" (atau seumpamanya).

Tapi "tak nak cuci pinggan?" tidak menyerupai ayat permintaan atau arahan, ia seperti ayat pertanyaan yang memerlukan yang ditanya melihat jauh ke dalam konteks ayat. Ia perlu dibaca (atau didengar) di antara garisan.

Kalau kau tanya aku, bagaimana aku jawab soalan seperti ini, aku kata selalunya aku akan buat tak tahu sahaja.

Ya! Ini jenis jawapan cari pasal. Jangan cuba kalau kamu tidak punya ilmu kebal. Ha ha!

2 comments:

Tok Rimau said...

Esok kau makan dalam tempurung. Malas sangat nak cuci pinggan.

artisticklytouch said...

nak tapi bukan hari ini