Wednesday, November 23, 2005

Lelaki gasar

...

Lelaki gasar seperti aku. Pasti tak punya ramai teman.

Bicara dalam bahasa yang aneh. "Apa frekuensi kau, Kenneth?". Ah! Kami ini spesis yang terancam!!

Tapi inilah lelaki yang selalu berdiri sebelah. Di masa senang mahupun susah. Dulu.

Kini. Setelah hampir tujuh tahun, akhirnya kami bertemu semula.

"Kau nak tangkap gambar aku ke? Biar aku nyalakan rokok ni dulu. Baru nampak ikonoklastik," katanya.

Dia tak banyak berubah. Cuma. Perutnya sahaja yang bertambah bundar.

Dan. Aku percaya, misainya itu tak pernah dicukur. Cuma digunting bila memasuki mulut.

"Kalau kau kena racun, boleh jumpa aku. Misai ni boleh jadi penawar!" Dia. Dengan wajah yang keras.

Dia masih berlawak seperti dulu. Walau sekarang sudah jadi guru. Nun! Jauh di Kudat.

Entah bila kita boleh berjumpa lagi.

"This isn't a tale of heroic feats. It's about two lives running parallel for a while, with common aspirations and similar dreams." Ernesto Guevara de la Serna

2 comments:

Anonymous said...

ya ya.

hidup ini banyak cabangnya.

di satu titik.bertemu.

banyak akarnya.

sinaganaga said...

Kau. Baru lepas. Baca Kamus ke, dude?

Ha ha.